Classic Sprint

 

Wat bedoelen we met een “Classic Sprint”?

Een sprint of dragrace is een acceleratiewedstrijd vanuit een staande start tussen twee voertuigen over een vaste afstand op een gezamenlijk startsignaal. De vaste afstand is 1/4 mijl (402 meter), maar wij doen het op 1/8 mijl (201 meter). De twee deelnemers proberen beiden als eerste de finish te bereiken.

De wedstrijd start door middel van een elektronisch apparaat dat een ‘kerstboom‘ (zie rechts, kleine afbeelding) wordt genoemd. Op het moment dat de startlijn wordt verlaten, activeert iedere deelnemer een timer die op zijn beurt weer stopt als het voertuig de finishlijn overgaat. De start is de sleutel van het unieke aan een sprint, omdat alle races beginnen vanuit stilstand.

Het startsysteem is ontworpen om iedere rijder de meest eerlijke start mogelijk te bieden. Het systeem bestaat uit een verticale serie lichten, die een visueel aftellen laat zien aan iedere rijder. De meeste rijders proberen te starten als het laatste amberkleurige licht uitgaat en voor het groene licht aangaat. Start je te vroeg, dan krijg je een rode lamp en dus een valse start.

Elk honderdste van een seconde telt. In de finale eindigen niet per definitie de snelste deelnemers. De finalisten hebben een uitstekend reactievermogen, een perfecte rijtechniek en soms een goede dosis geluk. We geven je wel meer dan één kans om een goeie tijd te rijden. Je beste tijd bepaalt of je tot de finalisten zal behoren…

De “Kerstboom”

  1. De “Pre-Stage” lampen. De witte lampen laten de rijder zien dat hij in de buurt komt van de startlijn en “Staged”-positie.
  2. De “Stage” lampen. De 2e rij witte lampen vertellen de rijder wanneer deze zich op de startlijn bevindt. De lampen gaan aan wanneer de voorwielen de lichtstraal tussen lichtcellen blokkeren aan de zijkanten van de baan. Deze lichtcellen starten tevens de tijdwaarneming zodra de voorwielen weer uit de lichtstraal bewegen.
  3. De 3 grote gele lampen. De gele lampen 1 voor 1 aan, en 0.500 seconde later gaat de groene lamp branden.
  4. De groene lamp. Dit is de lamp welke het allemaal laat gebeuren. Zodra deze lamp brandt, is de rijder vrij om zijn run te starten. Telkens als de groene lamp brandt in de baan van de rijder, betekent dit dat de run correct is gestart.
  5. De rode lamp. Zodra het voorwiel van een rijder de lichtstraal al verlaat voordat de groene lamp brandt, wordt automatisch de rode lamp aangezet om aan te geven dat de rijder een valse start heeft gemaakt en daarmee de run verloren heeft. Tijdens competitie zal er maar 1 rode lamp gaan branden, ook wanneer beide rijders een valse start gemaakt zouden hebben. De rijder welke het eerste de valse start maakte is de verliezer.

Enkel motoren van de jaren zeventig kunnen deelnemen.

Klassen

We hanteren de volgende indeling:

Uurregeling

Je bent welkom vanaf 12.00 uur e beginnen te rijden om 13.00 uur. Je kan inschrijven tot 15.00 uur.
Bij je inschrijving krijg je een uniek inschrijvingsnummer dat de hele dag geldig blijft.

Veiligheid

  1. Een helm en handschoenen zijn verplicht tijdens de sprint.
  2. Wrakjes waar de olie langs alle kanten uitloopt, laten we niet toe.
  3. De rijders volgen de instructies van de baanverantwoordelijken.
  4. Toeschouwers zijn niet toegelaten langs de piste, behalve in het met hekken afgesloten gedeelte.

Vragen?

Contacteer ons via het emailformulier of information@70cyclerun.be

© 70cyclerun 2003 - 2024 | sitestats: